Engblom ny materialförvaltare

 

AIK-ikonen David Engblom stannar i klubben. Men inte som spelare - utan som materialförvaltare. – Givetvis är det tungt den dagen man inser att hockeykarriären är över. Men att få fortsätta i klubben känns väldigt inspirerande, säger David Engblom till AIKhockey.se.

David Engblom med över 700 matcher i AIK-tröjan lägger skridskorna på hyllan. Hans nya roll blir materialförvaltare. Något som trotjänare upplever som inspirerande men också lite nervöst.
– Det ska bli väldigt roligt. Men det är en helt ny roll för mig och jag har mycket att lära. Det känns faktiskt lite nervöst.

Du och Gozzi har haft några möten, hur kom ni fram till den här lösningen?

– Först hade jag och Anders ett möte där han berättade att jag inte skulle erbjudas nytt kontrakt. Samtidigt erbjöd han mig att bli materialförvaltare i klubben. Givetvis blev jag besviken att inte få fortsätta spela, men efter några sömnlösa nätter så kom jag fram till att tacka ja. Det är otroligt roligt att få fortsätta jobba i föreningen och rollen passar min personlighet – att få kombinera service med praktiskt arbete. Att bli tränare eller något liknande är inget jag önskat mig direkt. Kanske på sikt men jag har inte velat börja jobba som ledare så snabbt inpå spelarkarriären.

Vad blir dina huvuduppgifter?

– Jag ska bland annat serva spelarna med utrustning, beställa material och hålla koll på kostnaderna. Det är en rejäl utmaning och många nya saker att lära sig.

Tror du att du har fördel av att ha varit spelare på elitnivå i arbetet som materialförvaltare?

– Ja, det tror jag. Man vet ju hur spelarna tänker och har dessutom fått jobba med många duktiga materialare. Det var nog tur att jag praoade två veckor hos Roggan (tidigare materialförvaltare i AIK:s A-lag) i högstadiet, haha...

Nu är hockeykarriären som spelare över, hur känns det?

– Det har varit ett jättesvårt beslut att sluta med hockeyn. Jag har haft många sömnlösa nätter. Man är nog egentligen aldrig redo för ett sådant beslut. Men det känns bra nu, speciellt att få avsluta som vi gjorde med förra och den här säsongen. Jag har haft många tunga och lyckliga år i klubben. Jag är jäkligt glad att jag fick vara med det sista året i Elitserien, det hade nog varit helt annorlunda att sluta inför den här säsongen. Det har varit en rolig och berikande säsong på många sätt. Så på något sätt var det ett bra läge att sluta nu. Jag kände när vi hade spelat sista matchen mot Färjestad att tårarna var nära, då anade jag att det kunde varit min sista match. Jag är nöjd både över min karriär och hur det slutade. Nu väntar en nya utmaningar och det känns som sagt väldigt inspirerande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0