Inför AIK-SAIK: #22 Richard Zednik

 

AIK möter på idag Skellefteå i lagens fjärde möte den här säsongen. Det har hittills varit täta och jämna tillställningar. AIK vann senaste mötet på Hovet med 4-2. Men efter förlusten mot Frölunda senast anser nyförvärvet Richard Zednik att laget måste få mer fart i skridskoåkningen: – Vi måste komma igång med skridskoåkningen. Det finns kapacitet i det här laget och för mig själv gäller det att jobba hårt för att komma i form.

I Skellefteå Kraft Arena har AIK förlorat båda matcherna med uddamålet 3-2 och 5-4 (efter straffar). I matchen på Hovet vann hemmalaget med 4-2. Men det var inte resultat det surrades mest om efteråt. Ett tillsynes korrekt Skellefteåmål dömdes bort. Nu väntar västerbottningarna återigen på hemmaplan – ett lag som NHL-förvärvet Zednik inte vet så mycket om.
– Jag kan ännu inte så mycket om lagen i serien. Men jag vet var de ligger i tabellen och att det krävs att vi jobbar hårdare än våra motståndare för att vi ska kunna vinna. Vi måste komma igång med skridskoåkningen. Det finns kapacitet i det här laget och fortsätter vi att tro på det vi gör kommer också poängen. För mig själv gäller det att jobba hårt för att komma i form.

Hur kommer det sig att du valde att skriva på för AIK?
– Jag har under säsongen haft lite kontakt med min polare Rasti (Rastislav Pavlikovsky) som har talat väldigt positivt om klubben och staden. Det känns roligt att få komma hit. Jag hoppas kunna vara med och bidra till att vi klarar att nå slutspel. Det är ett hårt jobb som krävs, men kapaciteten och skickligheten finns i laget.

Vad är dina intryck från de matcher du hunnit spela?
– Första matchen var väldigt speciell. Jag kom in med flyget och kastades direkt in i spel. Personligen var jag ganska trött och gjorde ingen bra match. Vi kom in dåligt och hade dåligt med energi. Det är svårt att förklara varför det blir så. På träningarna efteråt har vi haft ett högt tempo. Mot Frölunda gör vi en bra första period, då vi skulle ha gjort fler mål. Då hade matchen förmodligen också sett annorlunda ut. Men i andra och tredje perioden tappar vi fart och energi. Vi måste upp i skridksoåkningen.

Du har spelat både i NHL och flera OS-turneringar, berätta vem du är som spelare?
– Jag är väl en hyfsat stark spelare som har en helt okej skridskoåkning. Jag är ju också 36 år så jag hoppas kunna bidra med en del rutin. Vi har ett ganska ungt och oerfaret lag med mycket kvalitet. Det gäller att behålla lugnet nu och inte stirra sig blind på placeringar utan fortsätta att arbeta hårt mot målet. Då kommer vi ha möjlighet att spela slutspel i vår.

Du blev också väldigt uppmärksammad för en riktig otäck olycka i NHL där du fick en skridsko över halsen, vad hände?
– Det var väldigt olyckligt. Min egna lagkamrat faller och slår upp skridskon över halsen. Det var väldigt läskigt och jag blev chockad. Men jag fick snabbt läkarvård och folk runtomkring var väldigt proffessionella. Nu har jag inga men av det förutom det synliga ärret över halsen.

Vad har du för målsättning med säsongen?
– Först och främst vill jag hjälpa AIK att nå slutspel. Men jag hoppas också kunna prestera så bra att jag kommer med i Slovakiens VM-trupp.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0