AIK rycker i Nylander


TILLBAKA PÅ IS
 Michael Nylander bröt i januari nacken och kunde ha blivit förlamad. Sju månader senare var han i går tillbaka på is då han förstärkte Vita Hästen som mötte Alexander Steens Icebreakers.

"De har frågat mig om jag vill vara med"

Michael Nylander tar nya steg i sin rehabilitering – nu är han aktuell för att träna med AIK.
– De har frågat om jag har velat vara med och jag vill träna på så hög nivå som möjligt, säger han till Sportbladet.

Målet är dock fortsatt skrivet i sten – 39-åringen vill tillbaka till NHL.
I går var Michael Nylander för första gången tillbaka i matchspel, när han förstärkte division I-laget Vita Hästen som mötte uppvisningslaget Icebreakers.

– Kul att spela, absolut. Det var bra länge sedan man spelade så det var kul att få snöra på sig skridskorna och åka lite. Man måste komma in i det på något sätt och det här var ett steg för mig som har varit borta så länge, så det var kul, säger Nylander till Sportbladet.

Det har nu gått drygt sju månader sedan den där otäcka smällen som bröt nacken på Nylander och kunde ha förlamat honom för alltid. Sakta men säkert har dock puckvirtuosen kämpat sig tillbaka och målet är att denna säsong få kontrakt med en NHL-klubb.

"Siktar på NHL"
– Det känns bra och så får jag se vilken nivå jag kommer upp i. Jag försöker köra på i två-tre veckor till innan man tar ett beslut. Jag siktar naturligtvis på NHL.

Känns det självklart?
– Ja. Det är det mål jag har. Därför tänker jag inte på något annat just nu.

Om det inte skulle gå...
– Då tar jag beslut efter det. Vad jag känner och hur jag står.
Han vill med andra ord inte spekulera i elitseriespel. Nylanders tidigare klubb AIK har dock redan varit i kontakt med honom.

– Jag vill träna på en hög nivå och försöka få så bra utmaning som möjligt på träning nu i och med att jag inte har något lag att spela i. De har frågat om jag har velat vara med och träna, jag har väl frågat vilka tider det är som gäller och så... Men vi har ringt om varandra.

– Det känns bra och så får jag se vilken nivå jag kommer upp i. Jag försöker köra på i två-tre veckor till innan man tar ett beslut. Jag siktar naturligtvis på NHL.

"Vill vara mer på isen"
Nylander har legat i hårdträning sedan slutet på maj och har de senaste tio dagarna tränat på is i Segeltorp med flera andra NHL-stjärnor som nu befinner sig på hemmaplan.

– Det har varit bra tempo. Sen får jag ta med AIK hur ofta de tränar, de kanske har matcher och så. Så jag får prata med Anders (Gozzi, sportchef) igen.

Kan det bli så att du även spelar matcher för dem?
– Så långt har jag inte hunnit tänka än. Jag fokuserar på träningen nu och att ta mig tillbaka till en hög nivå.
Att han ska tillbaka till hockeyn är dock en självklarhet. Gårdagens match gav bara ytterligare ett bevis på detta.

– Det är kul att spela, det är inget snack om saken. Det var kul att vara med här i dag och nu känns det som att man vill vara på isen ännu mer. Jag har velat spela längre än till i år i alla fall, jag hade inte tänkt sluta än. Det känns kul och jag och min familj trivs bra med hockeylivet.

Ni kan själva läsa artikeln här


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0