Lång intervju med Teteh Bangura



aikfotboll.se satt ner med glödhete skytteligaledaren Teteh Bangura för ett tag sedan och pratade bland annat om hans karriär, vänskapen med Mohamed Bangura och om hur han kom till Sverige och AIK.

Vad är skillnaden mellan fotbollen i Sverige och Sierra Leone?

- I Sverige är det mer professionellt och det finns verkligen bra spelare här. I Afrika finns det också bra spelare, men inte med så mycket erfarenhet. Här i Sverige finns spelare från många länder. Anläggningarna är helt annorlunda också. Här finns det bra tränare även till barnen, det är vi inte vana vid hemma i Sierra Leone. När jag var barn gick jag bara ut och spelade.

Du var i USA och spelade fotboll tidigare under 2009 och nu är du här. Berätta om din resa.
- Jag var här i Sverige och spelade med BK Häcken i Göteborg 2007. Då brast ett ligament i mitt knä så jag opererades här i Sverige och hade rehabilitering i fem månader. Sen åkte jag tillbaka till Sierra Leone i slutet av 2007 och var där 2008 också. Jag började träna och gå till gymmet. Jag har en vän som då spelade i USA, han kom på sin semester direkt från laget han spelade i för att hälsa på mig i Freetown. Han hade aldrig varit där. Då spelade vi fotboll tillsammans med några vänner, bara för oss själva – då upptäckte han mig och sa ”Wow!”. Sen kom han direkt till mig och frågade om jag ville spela i USA, de bjöd in mig och jag fick ett kontrakt.

Du spelade i Cleveland City Stars, hur var det?

- Inte illa, men inte som här i Sverige. Det var annorlunda, först och främst var det andraligan så det var inte som här i Europa. Jag hade ett treårskontrakt med laget, men de gick i konkurs.

Hur gick det för dig?

- Först lånade de ut mig till ett annat lag för jag var inte redo att spela. Jag spelade för ett lag som heter Cascade Surge och gjorde några mål. Efter det ville Cleveland ha mig tillbaka och jag gjorde ytterligare några mål till i slutet av säsongen.

Hur hamnade du i Köping 2010?

- Min agent, Patrick Mörk tog mig till Sverige igen. Han sa ”okej, du kan komma hit och spela i Köping” och jag tänkte ”varför Köping!?”, men Patrick förklarade för mig och jag kom till Köping och visade vad jag kunde. Det gick bra och jag gjorde tolv mål på nio matcher, sen kom AIK och ”plockade upp mig”!

Vem från AIK var det som scoutade och pratade med dig?

- Björn Wesström och Andreas Alm, de kom och såg flera matcher.

Vad betydde det att Mohamed Bangura redan spelade i AIK?

- Det var en bra inspiration. Han hjälpte mig mycket och sa ”fortsätt att spela bra i Köping så kommer de att ta hit dig!”.

Följde du din vän Mohamed förra året när han spelade för AIK?

- Jag såg matcherna som AIK spelade mot Helsingborg och Häcken.

Hur känner du och Mohamed varandra?

- Vi växte upp tillsammans i samma område i Freetown i Sierra Leone. Vi var bara barn när vi lärde känna varandra.

Vad har du för erfarenheter av AIK?

- Allt har gått bra, alla har behandlat mig bra och väl. Jag har trevliga lagkamrater och jag uppskattar allt i laget.

Hur vill du sammanfatta din säsong hittills?

- Det har gått bra, men Allsvenskan är verkligen en tuff liga. Ibland går det inte alltid bra när en spelare är ny i en liga, men för mig som precis kom hit och gör min första säsong har det verkligen gått bra och jag uppskattar det. Men det är inte någon överraskning för jag har jobbat hårt.

Du har spelat ensam forward i några matcher i AIK, mot Helsingborg och mot Malmö på Råsunda – har du gjort det förut?

- Ja, i FC Kallon. Mohamed spelade alltid bakom mig för han är så bra med bollen!

Vilken är din favoritspelare?

- Didier Drogba.

Favoritlag?

- Barcelona.

Hur är fotbollsträningen här i Sverige jämfört med Sierra Leone?

- Det är mycket taktik och teknik. Här är det mycket fokus på spelsystem, vi har en bra organisation. Men du måste vara väldigt disciplinerad och göra exakt som tränaren vill göra.

Var ser du dig själv om några år från nu?

- Jag vet inte om jag spelar i de stora ligorna, jag är inte säker. Just nu är jag lycklig här i AIK, men jag hoppas att jag någon dag kan spela i de stora ligorna. Det är varje fotbollspelares dröm och om det händer kommer jag att uppskatta det.

Vad gör du när du inte spelar eller tränar fotboll?

- Jag och Mohamed brukar handla, gå till Solna centrum eller till parken och bara ”hänga”. Det blir tråkigt ibland så du måste hitta på något att göra, efter träningen har vi mycket ledig tid.

Hur förbereder du dig dagen innan match?

- Jag vilar mycket och dricker vatten.

Hur känner du dig vanligtvis när du vaknar på en matchdag?

- Jag är alltid ivrig när det är matchdag!

Har du gjort något snyggare mål än det du gjorde mot IFK Göteborg på Råsunda?

- Det målet var speciellt! Det var en bra chans, när jag fick bollen tittade jag rakt fram för jag hade redan hög fart och målvakten stod utanför sin linje.

Du är bara 21 år, men har redan spelat för Sierra Leones landslag. Jag har läst en del om pressen som finns på ert landslag.
- När jag spelar för landslaget är jag verkligen nervös för pressen är stor. Om du inte spelar bra så kommer inte fansen att stödja dig. De ändrar sig och börjar stödja motståndarna, det är galet! Till exempel om vi spelar mot Sydafrika och de börjar hålla i bollen – då börjar publiken hålla på dem! De vänder sig emot oss, men det här händer även utanför Sierra Leone. Även i Nigeria, jag spelade mot dem tidigare i Niger – du måste vinna! Det känns illa att dina egna supportrar vänder sig emot dig. Efter matcherna där är jag ibland rädd, de kan göra dumma saker – ibland så attackerar de dig! Polisen måste skydda spelarna efter matchen!

Det går bra för i kvalet till Afrikanska Mästerskapet som äger rum i januari 2012.

- Ja, efter att vi vann förra matchen mot Nigeria så har vi verkligen tagit oss till en bra position. Vi har fem poäng och är verkligen nöjda. Nu ska vi spela mot Egypten på hemmaplan och om vi vinner tror jag att vi kan klara det. Egypten är väldigt bra, men inte lika bra som de var förut. De ligger i botten av tabellen och har inte vunnit en enda match. De kommer inte att kvalificera sig, de är redan ute.

Hur många människor bor det i Sierra Leone?

- Fem miljoner.

Hade du någon svensk favoritfotbollspelare innan du kom hit?

- Fredrik Ljungberg. Han spelade i USA så jag brukade se när han spelade för Seattle Sounders.

Du har två tränare i AIK som är väldigt speciella för supportrarna, Andreas Alm och Nebojsa Novakovic. Har de lärt dig något nytt?

- Ja, Andreas säger alltid ”vad tror du att du behöver som forward och hur kan vi hjälpa dig?”. Som jag sagt tidigare är svenska försvarsspelare väldigt, väldigt tuffa. Du måste vara mentalt stark och spela ditt eget spel.

Det har skrivits mycket i tidningarna om att utländska klubbar är här och tittar på dig. AIK:s supportrar är oroliga att du kommer att lämna Sverige snart.
- Jag trivs här och jag vill spela här. Jag är ny, jag kom ju hit den här säsongen. Jag vill inte åka iväg nu.

Har du något du vill säga till supportrarna som läser detta?

- Jag älskar Black Army! De motiverar mig alltid när jag är på planen. Det är därför jag alltid vill göra mål. De står alltid bakom oss och stöttar oss, så jag älskar dem!

Hur fick du ditt smeknamn ”Teteh”?

- När jag var ung började de kalla mig ”Teteh” och jag började älska namnet! Det finns en spelare i Ghana som heter Teteh, det är ett Ghananskt namn, men jag vet inte vem spelaren är.

Intervjun finns även att läsa på AIK Fotbolls Hemsida


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0