Fasth stannar i AIK


Viktor Fasth – stannar i AIK.

Nobbar NHL - blir kvar i elitserien
Trots succén – Viktor Fasth fick aldrig något envägskontrakt i NHL.
Då valde han att stanna i AIK.
– Jag trivs alldeles för bra i AIK för att ta den risken, säger Fasth till klubbens hemsida.

I går kväll klockan 23 gick deadline för spelare med elitseriekontrakt att skriva på för NHL och in i det sista var det osäkert var Viktor Fasth, 28, skulle spela.

Till sist kom dock AIK:s stora glädjebesked – Viktor Fasth stannar även nästa säsong i klubben.

– Vi har haft ett lag vi har diskuterat med på slutet men vi har inte kunnat hitta de rätta formerna för att få till ett avtal, säger agenten Pär Larsson till Sportbladet.

Ett lag var med längst?
– Det har varit flera lag under vägen men i slutet var det ett lag vi satt med mer än de andra. Det har funnits intresse men vi har haft ett tänk hela vägen att vissa faktorer är viktiga som vi inte riktigt nått ända fram med.

"Det är för ovisst"

Fick han något erbjudande som var ett envägskontrakt?
– Nej.

Var det där skon klämde?
– Ja, det var en av faktorerna. Det är ingen garanti med envägs, man kan åka ned i AHL ändå. Men det handlar lite att man tror på en och vill ge en chansen att spela. Jag tror att även om han hade fått gå på ett tvåvägskontrakt hade han hamnat i NHL förr eller senare, men det är för ovisst.

Och ovissheten var inte något Viktor Fasth var sugen på – inte minst med tanke på sin familjesituation. Fasth ska bli pappa för första gången i sommar och har hela tiden betonat att familjebiten är viktig.

– Min sambo har inte satt stopp på något sätt och det finns för- och nackdelar med att åka över. Men i nuvarande situation vill jag ändå inte försätta mig i situationen att harva på en bakgård någonstans, långt ifrån min familj. Jag trivs alldeles för bra i AIK för att ta den risken, säger han till klubbens hemsida.

"Aldrig riktigt nöjd"
Därmed blir Fasth – succésäsongen till trots – kvar i elitserien. Nu blickar han framåt mot sin andra elitseriesäsong i karriären.

– Jag är aldrig riktigt nöjd. Nu siktar vi framåt. Jag ställer otroligt höga krav på mig själv och vill utvecklas ännu mer. Det känns inspirerande med den entusiasm som hela AIK andas.

Kan även läsa lite om att fasth stannar på AIKHockey

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0