Inför AIK-HV71: #37 Stefan Johansson

 

Stefan Johansson har haft en framgångsrik säsong där han tillsammans med ständige backkollegan Fredrik Carlsson tagit klivet och spelar nu på en hög Elitserienivå. Men istället för att tala om sig själv så hyllar ”Steff” hela lagets insats i slutspelet inför den fjärde kvartsfinalen mot förra säsongens Svenska mästare.

Du har verkligen tagit klivet den här säsongen: Från att ha varit en talangfull spelare i Hockeyallsvenskan till en riktigt bra elitserieback – vilka faktorer anser du har varit avgörande för din utveckling?
Det har funkat bra i hela laget, jag har bra medspelare och då är det ju lättare att utvecklas själv också. Stommen i laget känner varandra bra sedan flera säsonger tillbaka. Jag tar nog för mig lite mer och har möjligtvis fått lite bättre självförtroende. Det tar ett tag att komma in Elitserien. Jag läser inga tidningar om vad som står om mig – det egna självbilden är det som är viktigt.

AIK har inte spelat samtidigt som de övriga kvartsfinalerna – hinner du följa dem någonting?

– Jodå, jag zappar en del mellan matcherna men följer spelare som kommer från min hemort Piteå lite extra. Jag känner några spelare i Luleå, Mats och Björn Lavander samt Janne Sandström.

Du har gjort två kassar på tre matcher i kvartsfinalserien mot HV, men även bidragit till tryggt backspel tillsammans med Fredrik Carlsson – varför tror du att det gått så bra för dig mot HV71?

– De segrar vi tagit är frukten av fina laginsatser, samt att Fasth har varit väldigt bra i mål. HV71 har ett bra lag, men vi har gått in i kvartsfinalserien med en bra känsla. Än så länge har vi spelat mer desperat än vad HV71 gjort. Segern mot Modo i sista grundseriematchen var riktigt viktig för oss, inte bara för poängens skull utan även mentalt. Vi slängdes ju egentligen in i slutspelet från ena dagen till den andra så vi har kört på och inte funderat så mycket.

Nu behöver vi vinna en match till för att knyta ihop säcken och avancera till semifinal – vad talar för att vi klarar av det?

– Det är samma koncept som alltid som gäller. Vi ska spela ett tight försvarsspel och de ska få skjuta sina skott utifrån, sedan så har vi ju Fasth i mål… Jag hoppas också på samma publikstöd som vi haft den senaste tiden. Publiken är helt underbar och på Hovet blir det en härlig akustik.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0