"Teteh var inte given"





Succévärvningar och stora affärer - Sportbladet har träffat AIK:s röda tråd Jens T Andersson.

Plötsligt är AIK den allsvenska klubb som gör smartast värvningar och bäst spelaraffärer. Jag cyklade ner till Karlberg för att ta reda på om nye sportchefen Jens Andersson är den röda tråden. Och hjälpa till med ett önskemål: ge honom hans T tillbaka.

Jens Andersson är 39 år och förvillande lik komikern Henrik Hjelt. Han tar emot på AIK:s träningsanläggning i jeans och t-shirt. Den blåa t-tröjan kastar han av sig när det är dags för fotografering. På åker en vit skjorta och grå kavaj.

Fåfäng, Jens?
– Äh, jag kan inte ha t-shirt på mig i tidningen.

Innan vi bestämde tid och plats för intervjun – en träbänk utanför klubbstugan i går eftermiddag – skickade sportchefen ett sms och undrade vad det skulle handla om. Jag svarade att han är het nu. Plus att jag är nyfiken på var T:et tagit vägen. Tidigare omskrevs han alltid som Jens T Andersson där T:et står för Thomas.

– Det började på Bosön på -90-talet när jag studerade till idrottskonsulent. De la till ett T. Varför vet jag inte. Det fanns bara en Jens Andersson i klassen. Senare har folk runtomkring mig tagit bort det.

Vad gillar du bäst?
– Jag gillar när T:et är med.
Då kör vi på deT.

"Såg dig aldrig i vårt gym"
Jens T Andersson och jag har en historia ihop. 2009 bröt tvåbarnspappan sitt kontrakt med AIK (han var sportchef i sammarbetsklubben Väsby United) och flyttade hem till Uppsala för att få mer tid med familjen då ena sonen hade problem med allergier. Samtidigt sökte superettanlaget Sirius ny tränare och Jens tackade ja när han fick frågan.

Hösten därpå blev jag uppringd av en lokaltidning apropå att Sirius låg i botten av tabellen, vad tyckte Sportbladets fotbollskrönikör om detta? Jag bad att få fördjupa mig i ämnet och återkom en stund senare med en svidande kritik mot tränarens ledarskap och träningsupplägg:

– Till att börja med måste Jens T Andersson avgå. Jag har svårt att se att han kan motivera spelarna tillräckligt, dundrade jag i artikeln som fick stort utrymme.

Ett par veckor senare avgick Jens på egen begäran.
– Jo, jag minns det där. Du hade synpunkter på vår styrketräning. Men jag såg dig aldrig i vårt gym, säger Jens och flinar – det är inte bara utseendet som förenar honom med Henrik Hjelt.

Efter bara några dagar fick Jens ett erbjudande om att komma tillbaka till AIK. Och då hans son mådde bättre kunde han tacka ja till att bli sportchef. Parallellt läser Jens – som aldrig spelat i eller tränat ett lag på högsta nivån – sista året i tränarnas Pro-utbildning.

– Man vet ju aldrig, snart kräver väl Uefa att man ska ha utbildning även som sportchef. Men bakgrunden är att jag anmälde mig när jag tränade Sirius.

Vad tycker du om ”utbildningsdiktaturen” inom fotbollen?
– Å ena sidan förstår jag att Uefa vill ha ordning och reda, å andra sidan kan ingen annan än AIK bestämma vem som ska träna AIK.

Sedan sommaren 2010 har Jens T Andersson värvat ett tiotal spelare till Gnaget och sålt Martin Mutumba och Bojan Djordjic under uppmärksammade former.

– Vi fick bud på Martin och Bojan och eftersom de ändå inte skulle fira jul med Alex Miller sålde vi. Vi kunde lägga pengarna på andra spelartyper. Framför allt har Jens T Andersson omorganiserat klubben på vissa områden.

– När jag kom tillbaka till AIK var det styrelsen som tillsatte vd, sportchef och tränare. Gamla styrelsen tog in Alex Miller. Jag föreslog ganska tidigt att tränarrekryteringen borde vara sportchefens ansvar och fick gehör. Jag var direkt inne på Andreas Alm. Han brann för Nebojsa (Novakovic). Nu känns det som att vi är ett fungerande team som drar åt samma håll.

Lättare att resonera med Alm än Alex Miller?
– Svar ja.

Värvar tillsammans
Som sportchef har Jens T det yttersta ansvaret för värvningar men det är ett samspel med tränarna (Alm, Novakovic och Christer Swärdh) samt scoutchefen Björn Wesström. Upplägget är att när det kommer förslag om ett intressant namn diskuteras inte detta innan alla sett spelaren och bildat sig en egen uppfattning.

– Vi vill inte påverka varandra för mycket. Christer brann för Mohamed Bangura, Andreas brann för Teteh. Mohamed värvade vi direkt men Teteh var inte lika självklart. Det fanns inte pengar till den värvningen, berättar Jens.

Trots att Köping FF bara skulle ha 700 000 kronor för anfallaren krävdes upprepade vändor med (gamla) styrelsen innan Jens T Andersson fick igenom köpet.

I dag anses det vara en av de bättre allsvenska affärerna på länge. Låg ekonomisk investering, låg lön i AIK, endast 10 procent till moderklubben i Sierra Leone – resten av de 25 miljonerna till AIK med hopp om 5–10 miljoner ytterligare om Bursaspor kvalificerar sig Europa League eller Champions League säsongen 2012/13.

Samtidigt kom beskedet att AIK Fotboll AB backade sju miljoner kronor första halvåret 2011. Jens T Andersson har ändå en klar vision vad AIK ska satsa Bangura-miljonerna på (det kan snart ramla in 30–40 till...).

– Bygga ut scoutingverksamheten, förbättra vår dagliga verksamhet här på Karlberg genom ledartäthet samt fortsätta satsa på vår ungdomsakademi.

Nog är Jens T Andersson en röd tråd i det nya, framgångsrika AIK. Och han har en klar bild av vad han vill i framtiden. Visst har vi hört det förr när detta gäller Gnaget, men just nu ser den ovanligt ljus ut för klubben som aldrig ligger stilla.

Jens T Andersson tycker till om....

...allsvenskan:
– Serien behöver bantas till 10–12 lag. Då kan vi klättra vi på Uefas klubblagsranking och få mer betalt för våra spelare och förbättra våra verksam­heter. De stora europeiska föreningarna betalar inga fantasisummor för våra spelare hur bra de än är eftersom allsvenskan är så lågt rankad. På samma sätt som vi inte betalar fem miljoner för en spelare i lägre, svensk division.

…Malmö FF till Euro League, eventuellt Champions League:
– Det är en konkurrent till oss och jag hade hellre sett att AIK fick de miljonerna. Jag sitter inte hemma och håller tummarna.

…varför Stockholmsregionen får fram så få landslags­spelare:
– Jag har inget bra svar på det. Utan att lägga allt för mycket tryck på Alex Milosevics axlar har han en väldigt stor potential.

…om han sålt Teteh Bangura om chansen att hänga på i guld­striden varit större:
– Jag har inte haft anledning att fundera på det. Budet kom när vi låg trea vilket är bättre än vad många trodde på förhand om AIK. Jag vet inte hur vi resonerat om vi varit närmre toppen.

…vilken arena han vill att AIK spelar på i framtiden:
– Där vi får bäst förutsättningar. Frågan är större än geografin och en fråga för medlemmarna så det blir en nöt att knäcka.

…att våldssupportrarna försökt sätta stopp för knallskott och bengaler i AIK-klacken – och lyckats:
– Det är inte bra att de har den makten. Men jag ifrågasätter att matcher ska stoppas för att det kastas knallskott.
Nu tar domarna beslutet, polisen borde bestämma. Polisen ville till exempel spela vidare i Södertälje. Vi kan få en sista omgång i november där en kommitté ska avgöra vem som vunnit allsvenskan.

Så bra har AIK värvat under Jens Andersson

Mohamed Bangura
+++++
Klassvärvning som AIK kan dra in stora pengar på. Räddade dessutom klubben kvar i fjol.

Teteh Bangura
+++++
Sett till vilka låga kostnader AIK haft plus15 mål plus de pengar man nu får – fem plus.

Alexander Milosevic
++++
Snudd på fem plus här också. Blir han AIK:s förste ”riktige” landslagsman sedan Johan Mjällby?

Ivan Turina
++++
Starkt bidragande orsak till att AIK klarade kontraktet i fjol.

Robert Åhman Persson
+++
Framför allt i år har RÅP visat vad Jens T Andersson såg i honom.

Helgi Danielsson
++
Var framför allt viktig i fjol men har inte bidragit på samma sätt i år.

Kwame Karikari
++
Ghanen anslöt i våras. Spås en fin framtid men hittills har inte mycket hänt.

Admir Catovic
+
Flyttades till AIK från samarbetsklubben Väsby United. Ingen kostnad men har heller ej presterat.

Niklas Maripuu
+
Lovande 19-årig mittfältare men har inte tagit steget till kontinuerlig speltid. Kom också från samarbetsklubben.

Edward Owusu
?
17-årige mittbacken ansluter från Brommapojkarna till nästa säsong. Pigg värvning – mer vet vi ej i dagsläget.

Ni kan själva läsa artikeln här


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0