Inför AIK-DIF: #6 Dick Tärnström

 

Det är dags för säsongens femte och avgörande derby. Dessutom fyller AIK 120 år! Laddat för fest med andra ord. Dick Tärnström har taktiken klar för sig: – Vi går för tre poäng. De som jobbar hårdast brukar vinna, säger kaptenen till AIKhockey.se

AIK saknar tre spelare inför matchen. Josh MacNevin är inte riktigt redo för spel ännu.
– Självklart vill jag spela i derbyt! Men det skulle inte vara rättvist mot laget om jag skulle kliva in nu. Jag har en bit kvar till formen. Men snart är jag där, säger kanadicken efter måndagens träning.

Den andra kanadensaren i laget, Kent McDonell, har fortfarande en ömmande ljumske. Det är inte långt kvar för McDonell men han är inte tillräckligt fit för att kunna spela derbyt. Tobias Ericsson får även han stå över den viktiga kampen. Annars är truppen så gott som hel, med undantag för långtidsskadade Christopher Heino-Lindberg som nyligen opererat sina ljumskar.

AIKhockey.se fick en pratstund med kaptenen Dick Tärnström om det avgörande derbyt.

Vad är din syn på de fyra derbyn som har varit?
– Jag tycker att vi var mycket bättre än Djurgården i de två första matcherna, sen var väl Djurgården lite bättre i de två senaste matcherna som vi förlorade. Det kommer säkert att bli ett tight derby igen på tisdag.

Vad har du för förväntningar på lagets prestation i tisdagens derby?
– Vi går för tre poäng. Det kommer att bli tight och det är alltid svårt att sia om resultatet när det gäller derbyn. Det är en kamp både på och utanför planen som alltid. De som jobbar hårdast brukar vinna. Sen gäller det att ha lite flyt också, man ska gärna få någon puck som trillar in i början av matchen.

Vad vill du säga till alla supportrar som kommer att vara på plats under derbyt?

– Jag hoppas att alla supportrar kan komma till Globen, hålla på sina lag och att vi får en bra derbystämning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0