Mutumba om återkomsten



aikfotboll.se fick en pratstund med Martin Kayongo-Mutumba innan hans första träningspass, här kommenterar han känslan att vara tillbaka samt minnena från Ungern.

Martin, du har skrivit på ett treårsavtal med AIK, hur blev det så?

- Det är en lång historia som hänt på kort tid. Man kan säga att det började med att Videoton visade att de inte tänkte satsa på mig nu inför den andra delen av säsongen. Jag har haft kontakt med AIK sen jag lämnade så det var naturligt för mig att försöka få komma till AIK när det blev som det blev.

Du lämnade AIK för Videoton under sommaren, det blev en del spekulationer i media om varför, är det något du kan berätta om idag?

- Det var ganska enkelt, AIK fick två bud på mig, det första sa de var för dåligt. Sen bytte AIK tränare och fick samtidigt det andra bättre budet. Jag hade ett kort snack med Miller och efter det tog AIK sitt bud och jag tog mitt bud från Videoton.

Hur var Ungern?

- Allt var egentligen bra förutom att jag inte blev uttagen till matcherna. Man försöker hitta ursäkter, men fakta var att tränaren valde en annan spelare på min position och laget ledde ligan så det finns inte mer att säga. Nu är jag här och jag vill tro att jag lärt mig en hel del av det senaste halvåret som jag kommer ha nytta av i AIK och framtiden.

Vad då?

- Till exempel att jag alltid behöver ge hela mitt hjärta för att ha en chans att lyckas med det jag vill och inte tro att saker ska hända av sig självt.

Bojan åkte samtidigt som du, har ni haft nytta av varandra?

- Bojan har mycket mer erfarenhet än mig från proffslivet, man kan lära sig väldigt mycket av honom. Jag tror och hoppas att det kommer gå bra både för honom och laget nu när serien startar igen.

Hur ser du på det AIK-laget du kommer till idag?

- Jag följde laget under hösten och det var starkt att fixa läget när det blev som det blev. En del nya spelare har kommit sen i somras och med Alm som tränare har vi bra möjligheter att göra saker bättre än förra året.

Har du hunnit sakna något när du varit borta?

- Jag har blivit pappa till en kille och hela uppfostringsgrejen med kontroller, läkare och dagis och sånt känns tryggare för mig och min tjej här i Sverige. Sen saknar man såklart en del personer, familj och sådant.

Det finns de som säger att du ibland spelar mer för showen än för laget och resultatet, hur ser du på det?

- Jag kanske har tänkt så ibland, men jag känner att jag lärt mig mycket de senaste två åren, både av framgång och motgång. Sen har alla spelare sin stil, ändrar man för mycket så kanske man inte vet vem man är till slut. Jag tror att AIK köpt mig för att jag är den jag är, men att de vet att jag vill utvecklas hela tiden. Viljan att vinna är den största drivkraften idag, kan jag sen bjuda på något mer som får folk att vilja komma tillbaka till Råsunda så kommer jag fortsätta att göra det.

Din ramsa sjöngs i ett flertal matcher efter du lämnat AIK, visste du det?

- Ja, jag hörde det. Det är helt sjukt, jag blev mer än glad när jag hörde det.

Hur ser din träningsstart i AIK ut?

- Det är några månader sedan jag tränade fotboll med laget, det har ju varit uppehåll i Ungern också. Alm vill att jag ska stegra träningen så att jag inte får någon skada. Jag har tränat mycket själv den senaste månaden, men det är en annan sak än att träna med laget. Jag ska göra lite tester med Johnny Nilsson så får vi se hur vi går vidare från det, men jag tror det blir en kombination av träning med laget och träning av en del extra grejer för att anpassa mig.

Till slut, hur känns det att vara tillbaka i AIK?

- Det känns mer än bra att vara tillbaka! Men också bra att det är slut på den här intervjun så att jag kan gå och träna!


Kommentarer
Postat av: Kim Wegstedt

Hej hej vad intressant dina poster verkar vara! kommer verkligen att läsa dina inlägg igen! :p Hoppas du har en trevlig vardag :)

2011-06-27 @ 12:02:14
URL: http://jade.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0