#21 Christian Sandberg rookiekandidat

 

Christian Sandberg har nominerats Hockeyligans fjärde rookiekandidat. Den starke centern har med sitt fantastiska spelsinne imponerat under sin första säsong i Elitserien. 23-åriga Sandberg är assisterande lagkapten och har hunnit gör 22 poäng den här säsongen.

Juryns motivering till beslutet lyder: ”En slitstark, hårt arbetande spelare med en
härlig vinnarskalle. Smart i det han gör och sätter alltid laget som sådant i högsätet.”

Grattis till nomineringen!

– Tack! Det känns jäkligt kul, är faktiskt lite överraskad.

Varför tror du att du blivit nominerad?

– Svårt för mig att svara på. Men det har kännts helt okej under säsongen. Det har varit ett etablerings år för både mig och laget. Jag tycker att vi har utvecklats på ett bra sätt. Jag har kännt ett starkt förtroende från tränarna vilket gett ett gott självförtroende. Det har gjort att man också vågat ta för sig mer och mer.

Vilka är de stora skillnaderna mellan Allsvenskan och Elitserien?

– Tempot skiljer sig nästan inget. Men skickligheten på spelarna är den stora skillnaden. Man möter hela tiden väldigt duktiga spelare, något som man utvecklas enormt av. Det är väldigt roligt och utmanande att få spela på den här nivån.

Det har under säsongen snackats en del om landslaget. Vad känner du är nästa steg för dig?

– Jag har fått ett etableringsår nu och självklart vill jag fortsätta att utvecklas i rätt riktning. Jag vill bli bättre i stort sett alla delar av mitt spel. Det gäller bara att ha tålamod och fortsätta gnugga. Självklart vill man testa på att spela på högsta möjliga nivå, men det är inget jag går och tänker på. Jag vill hjälpa AIK så mycket som möjligt och om det leder någon vart är det bara en bonus.

Du var borta några matcher under säsongen för en handskada, hur är det med den nu?

– Det är aldrig kul att få ett avbrott mitt i säsongen. Men jag fick vila och nu känns det bra.

AIK har varit nederlagstippade under säsongen, men nu med bara två omgångar kvar har man slutspelsplatsen i egna händer. Är du överraskad att det funkat så bra under första året i Elitserien?

– Nej det är jag inte. Vi visste i truppen att vi hade ett bra lag som skulle kunna vara med att tävla. Vi har en otroligt stark grupp där alla jobbar mot samma mål. Sedan har det varit positivt att få slå ur underläge. Vi har alla varit sugna på att visa vad vi kan och det skulle vara väldigt spännande att se vad vi skulle kunna åstadkomma i ett slutspel.

Tabellen är inför det sista omgångarna väldigt jämn, hur hanterar du som spelare pressen?

– Ja det är verkligen spännande. Samtidigt är det jäkligt kul att få vara med om. Varje match är ett krig och det har man nog kunna se på matchbilden i de senaste omgångarna. Det gäller att ta en match i taget och fokusera på det jobb man ska göra där. I slutändan är det ändå resultatet i varje enskild match över 55 omgångar som räknas.

Nu väntar Linköping på bortaplan, förväntningar på matchen?

– Linköping är ett bra lag. Men vi vet att vi kan ta poäng mot dem. Vi har haft två matcher därnere som varit ganska jämna även om de tillslut vunnit. För oss gäller det att hjälpa Fasth så mycket det går. Vi vet att han oftast tar första puckarna. Vi ska vara noggranna i vårat defensiva arbete men också våga ta tag i det offensiva spelet. Sedan gäller det att vi håller oss på banan och inte tar en massa onödiga utvisningar.

Om Årets Rookie

Årets Rookie utses av Svenska Hockeyligan och Svenska Spel varje säsong i Elitserien.
Förutom äran handlar det också om 50 000 kronor till spelarens moderklubb.
Fyra kandidater till titeln Årets Rookie utses varje säsong. En av dessa utses efter
grundseriesäsongen till Årets Rookie.

Jury för Årets Rookie är Tommy Töpel, Svenska Hockeyligan, Roger Rönnberg,
förbundskapten J20-landslaget, Håkan Andersson, Svenska Spel, Mats Wennerholm,
Aftonbladet samt från Ishockeyjournalisternas Kamratförening Hasse Andersson och
Singel Ericsson.

Regler inför årets uttagning

- Spelare som är junior kan delta i tävlingen högst två säsonger räknat från elitseriedebut.
- Spelare kan bara utses till Årets Rookie en gång.
- Spelare kan delta i tävlingen under innevarande säsong de fyller 26 år (senast född 1985).
Dessa spelare kan endast deltaga under förutsättning att de sammantaget tidigare ej gjort
fler än 30 matcher i grundserien.
- Prisutdelning: Juryn fattar beslut hur penninggåvan på 50.000:- skall fördelas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0