Fasth jagas av NHL klubbar



Ett lyckat VM kan ge Fasth chansen i nordamerika


KOSICE.
I kväll kan Viktor Fasth spela till sig förstaspaden i Tre Kronor, något som kan leda till ett NHL-kontrakt.

Enligt uppgifter till Sportbladet jagas Fasth av fem NHL-klubbar, varav Tampa Bay Lightning och New York Rangers är två av dem.

– NHL är världens bästa liga och en pojkdröm. Jag vet att det finns intresse, säger Fasth.

Viktor Fasth har haft en helt sensationell utveckling i AIK den här säsongen. 28-åringen – som så sent som för fyra år sedan spelade i division 1 – växte ut till elitseriens och slutspelets bäste målvakt och såg till att AIK skrällde sig fram till semifinal.

I kväll VM-debuterar han när Tre Kronor tar sig an Österrike.

– Det kunde jag knappt drömma om inför säsongen. Men det är otroligt kul att få vara med, säger Fasth. Uppgörelsen inför VM var att Fasth och Erik Ersberg skulle få en match var.
Den som har gjort bäst ifrån sig spelar sedan sista gruppspelsmatchen mot USA.
Efter Ersbergs plattmatch mot Norge har Fasth alla möjligheter att spela till sig förstaspaden i kväll.

”De är jättesugna”

VM är ett utmärkt skyltfönster och representanter från NHL-klubbar är på plats under turneringen. Enligt källor till Sportbladet är Tampa Bay Lightning och New York Rangers två av de fem klubbar som har visat intresse för Fasth.

– De är jättesugna, men det finns inget konkret förslag att ta ställning till än, säger Sportbladets källa.

– Jag vill inte säga vilka klubbar det gäller, men det finns intresse.

Kommer rätt intresse är Viktor intresserad. Men det ska vara rätt pengar, envägskontrakt och lite andra faktorer som ska stämma, säger Fasths agent Pär Larsson.

I Lightning har både förstemålvakten Dwayne Roloson, 41, och andremålvakten Mike Smith, 29, utgående kontrakt.

Rangers uppges vilja ha Fasth som back up till Henrik Lundqvist, men klubben har redan Martin Biron under kontrakt, vilket innebär att Fasth i så fall skulle få inleda i farmarlaget Hartford.

Får bryta kontraktet

Fasth skrev i februari på ett nytt tvåårskontrakt med AIK, ett avtal han har rätt att bryta om det kommer ett bud från NHL.

– NHL är världens bästa liga och en pojkdröm. Jag vet att det finns intresse. Men från intresse till att det ska bli något på papper är det ganska långt, säger Fasth.

– Jag har möjligheten att sticka, men jag vill inte ta ställning till det förrän jag har ett konkret bud.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0